Marketingstrategie, waarom moet ik hier mee aan de slag?

Marketingstrategie, waarom moet ik hier mee aan de slag?

Een goed begin is het halve werk. Het is dan wel een cliché, maar dat is het met een reden. Het is een cliché, omdat het ook echt waar is. En de meeste bedrijven weten dat ook. Ze weten dat, wanneer je begint met een goed vooropgezet plan, de kans op succes vele malen groter is. Daarom wordt er vaak voordat gaat starten met een onderneming, een ondernemingsplan of bedrijfsstrategie uitgeschreven. Maar waarom zijn er dan zo weinig bedrijven die hun marketingstrategie goed uitwerken?

Wij merken dat wanneer het op marketing aan komt, de strategische stap vaak wordt overgeslagen. De klantbehoeften worden niet duidelijk genoeg in kaart gebracht, er wordt niet consistent aan een merk gewerkt en de bedrijfsdoelen worden niet geprioriteerd. In plaats daarvan baseren bedrijven hun marketingactiviteiten vaak op gevoel, wat resulteert in een verdeelde aanpak. Omdat niemand echt goed weet wat je precies wil uitstralen als bedrijf of merk, wat precies de communicatie doelgroep is en wat nou de belangrijkste doelen zijn, blijft alles een beetje zweven en weet niemand of die het wel goed doet.

Door een heldere marketingstrategie op te stellen zorg je niet alleen voor consistentie richting de consument, daarnaast maak je ook nog eens ieders werk gemakkelijker.

Waarom strategie steeds belangrijker is geworden

Bij het opstellen van een strategie kijk je vaak naar de toekomst. Maar het is ook belangrijk om te weten waar we vandaan komen. Marketing is in de loop der jaren namelijk enorm veranderd. We nemen je graag kort mee door de verschillende jaren.

Van 1950 tot 1994 was het vooral zenden, zenden, zenden, in de hoop dat je opviel tussen je concurrenten. Dus marketing bestond vooral uit het inkopen van ruimte op tv, krant, radio of buiten (billboards etc.). Maar door de opkomst van het internet begon er steeds meer te veranderen. Eerst was daar de mogelijkheid om je eigen website te maken die gebruikt werd als brochure. Waarbij er voor het eerst gemeten kon worden hoe veel mensen die brochure eigenlijk lazen. 

1950-2004 (Traditional Marketing). Na jaren van alleen (offline) zenden begint het internet aan een opkomst. 

1950-2004 (Traditional Marketing). Na jaren van alleen (offline) zenden begint het internet aan een opkomst. 

Door veranderingen in technologie en klantgedrag komt er vanaf 2005 een enorme verandering. Internet wordt het middelpunt van marketing. Traditionele reclamecampagnes begonnen met het verwijzen naar websites. Elk billboard en elke tv-reclame had een website onder in beeld. Doordat bedrijven de waarde van internet begonnen in te zien werden er miljoenen euro’s geïnvesteerd in Pay Per Click reclames en email marketing. De consumenten werden overspoeld met reclame en werden er daardoor ook steeds minder gevoelig voor.

2005-2009 (Web-Centric Marketing). De website van het bedrijf wordt het middelpunt van de communicatie.

2005-2009 (Web-Centric Marketing). De website van het bedrijf wordt het middelpunt van de communicatie.

Vanaf 2010 is de moderne marketing begonnen. Bedrijven zijn niet alleen aan het zenden richting hun klanten maar krijgen ook berichten terug in de vorm van e-mails of privé berichten op sociale media. Consumenten zijn reclame beu en willen goede content die voor hen interessant is. Er wordt dagelijks enorm veel media geproduceerd op allerlei verschillende kanalen en de consument heeft de wereld om uit te kiezen. 

2010- heden (Modern Marketing). Steeds meer communicatie gaat via online kanalen in steeds nieuwe vormen. Naast zenden is ontvangen ook een onderdeel geworden. 

2010- heden (Modern Marketing). Steeds meer communicatie gaat via online kanalen in steeds nieuwe vormen. Naast zenden is ontvangen ook een onderdeel geworden. 

Door de vele verschillende invloeden en de enorme grootte aan concurrentie in de huidige tijd is een gedegen marketingstrategie van levensbelang voor een succesvolle onderneming. 

Wat valt er dan onder marketingstrategie?

Oké, marketingstrategie is belangrijk. En is in de loop der jaren steeds belangrijker geworden. Maar wat houdt het dan precies in? Waar moet ik dan aan denken bij het uitwerken van een marketingstrategie? We zullen de belangrijkste onderdelen even op een rijtje zetten.

Missie, visie en doelen

Waarom ben je in bedrijf? Wat is het belangrijkste wat je aanbiedt? Waar staat je bedrijf voor en waar wil je als bedrijf naartoe? Dit moet je als eerste weten anders bouw je je bedrijf op los zand. Houd je missie en visie altijd bij de hand wanneer je een marketing strategie gaat opstellen. Al je ideeën en uitkomsten moeten namelijk passen bij je missie en visie. Het is een soort meetlat waar je alles langs moet leggen.

Research

Je moet je markt kennen. Doe onderzoek naar je klanten, en breng in kaart wat hun wensen en behoeften zijn. Wij gaan graag zelfs nog een stapje verder. Wat zijn de hobby’s van je klant, wat doen ze in het dagelijks leven? Wat zijn hun problemen die ze dagelijks ervaren en hoe kunnen wij daar een oplossing voor bieden? Content strategie is het aas, maar klantonderzoek is de vijver waar je in vist. 

Positionering

Positionering daagt je uit om specifiek te worden over je doelgroep en hun onvervulde behoeftes. Wat is uniek aan jouw bedrijf? Wat onderscheidt jou van de concurrentie? Kies een onderscheidende positie in het hoofd van de consument.

Branding

Branding is de perceptie van jouw positionering in de markt. Inclusief al je content en beeldspraak. Het moet consistent zijn bij elk contact met je klant of bezoeker. Daarom moet je goed duidelijk hebben voor jezelf wat je wil uitstralen en hoe je wil dat klanten jouw bedrijf zien. Zonder duidelijke strategie zal je hier geen consistentie in krijgen waardoor het vooral los zand zal blijven. Grote merken ontstaan nooit vanzelf, dat is een proces van jarenlang strategische keuzes maken en consistentie te bewaren in je communicatie. Dat is ook de reden dat je merken als Coca-Cola al kunt herkennen aan het lettertype. 

Uitwerken van een marketingstrategie

Nu je weet waarom het hebben van een marketingstrategie van belang is en waar je op moet letten bij het opstellen van een marketingstrategie, rest er nog 1 vraag: hoe werk je zo’n marketingstrategie dan uit? Wij helpen bedrijven hierbij met onze strategie workshops, waarin we gezamenlijk in een interactieve sessie gaan nadenken over het merk, de doelgroep en de doelstellingen van een bedrijf. Wil je hier zelf mee aan de slag? Download dan nu onze infographic met 9 tips voor een succesvolle marketingstrategie. Waarin we jou handvaten geven om je marketingstrategie uit te werken. Kun je wat meer ondersteuning gebruiken in dit proces? Neem contact met ons op via het contactformulier op onze website.