digitalpartners

marketingstrategie

Waarom is een goede marketingstrategie zo belangrijk?

Een goed begin is het halve werk. Het is dan wel een cliché, maar dat is het met een reden. Het is een cliché, omdat het ook echt waar is. En de meeste bedrijven weten dat ook. Ze weten dat, wanneer je begint met een goed vooropgezet plan, de kans op succes vele malen groter is. Daarom wordt er vaak voordat gaat starten met een onderneming, een ondernemingsplan of bedrijfsstrategie uitgeschreven. Maar waarom zijn er dan zo weinig bedrijven die hun marketingstrategie goed uitwerken?

Wij merken dat wanneer het op marketing aan komt, de strategische stap vaak wordt overgeslagen. De klantbehoeften worden niet duidelijk genoeg in kaart gebracht, er wordt niet consistent aan een merk gewerkt en de bedrijfsdoelen worden niet geprioriteerd. In plaats daarvan baseren bedrijven hun marketingactiviteiten vaak op gevoel, wat resulteert in een verdeelde aanpak. Omdat niemand echt goed weet wat je precies wil uitstralen als bedrijf of merk, wat precies de communicatie doelgroep is en wat nou de belangrijkste doelen zijn, blijft alles een beetje zweven en weet niemand of die het wel goed doet.

Door een heldere marketingstrategie op te stellen zorg je niet alleen voor consistentie richting de consument, daarnaast maak je ook nog eens ieders werk gemakkelijker.

Waarom strategie steeds belangrijker is geworden

Bij het opstellen van een strategie kijk je vaak naar de toekomst. Maar het is ook belangrijk om te weten waar we vandaan komen. Marketing is in de loop der jaren namelijk enorm veranderd. We nemen je graag kort mee door de verschillende jaren.

Van 1950 tot 1994 was het vooral zenden, zenden, zenden, in de hoop dat je opviel tussen je concurrenten. Dus marketing bestond vooral uit het inkopen van ruimte op tv, krant, radio of buiten (billboards etc.). Maar door de opkomst van het internet begon er steeds meer te veranderen. Eerst was daar de mogelijkheid om je eigen website te maken die gebruikt werd als brochure. Waarbij er voor het eerst gemeten kon worden hoe veel mensen die brochure eigenlijk lazen.

 1950-2004 (Traditional Marketing). Na jaren van alleen (offline) zenden begint het internet aan een opkomst. 

 

1950-2004 (Traditional Marketing). Na jaren van alleen (offline) zenden begint het internet aan een opkomst.

Door veranderingen in technologie en klantgedrag komt er vanaf 2005 een enorme verandering. Internet wordt het middelpunt van marketing. Traditionele reclamecampagnes begonnen met het verwijzen naar websites. Elk billboard en elke tv-reclame had een website onder in beeld. Doordat bedrijven de waarde van internet begonnen in te zien werden er miljoenen euro’s geïnvesteerd in Pay Per Click reclames en email marketing. De consumenten werden overspoeld met reclame en werden er daardoor ook steeds minder gevoelig voor.

2005-2009 (Web-Centric Marketing). De website van het bedrijf wordt het middelpunt van de communicatie.

2005-2009 (Web-Centric Marketing). De website van het bedrijf wordt het middelpunt van de communicatie.

Vanaf 2010 is de moderne marketing begonnen. Bedrijven zijn niet alleen aan het zenden richting hun klanten maar krijgen ook berichten terug in de vorm van e-mails of privé berichten op sociale media. Consumenten zijn reclame beu en willen goede content die voor hen interessant is. Er wordt dagelijks enorm veel media geproduceerd op allerlei verschillende kanalen en de consument heeft de wereld om uit te kiezen.

 2010- heden (Modern Marketing). Steeds meer communicatie gaat via online kanalen in steeds nieuwe vormen. Naast zenden is ontvangen ook een onderdeel geworden. 

2010- heden (Modern Marketing). Steeds meer communicatie gaat via online kanalen in steeds nieuwe vormen. Naast zenden is ontvangen ook een onderdeel geworden. 

Door de vele verschillende invloeden en de enorme grootte aan concurrentie in de huidige tijd is een gedegen marketingstrategie van levensbelang voor een succesvolle onderneming. 

Wat valt er eigenlijk onder marketingstrategie?

Oké, marketingstrategie is belangrijk. En is in de loop der jaren steeds belangrijker geworden. Zeker voor bedrijven die in een concurrerende markt zitten. Maar wat houdt het dan precies in? Waar moet ik je aan denken bij het uitwerken van een marketingstrategie? We zullen de belangrijkste onderdelen op een rijtje zetten.

Missie, visie en doelen

Essentie wordt vaak overgeslagen. Soms omdat het niet echt duidelijk is, vaak omdat er gewoon aan voorbij wordt gegaan. Het begint met veel vragen stellen en daarna blijven doorvragen.

  • Waarom ben je ondernemer?
  • Wat is eigenlijk het belangrijkste wat je aanbiedt?
  • Waarom is het een goed idee als klanten juist bij jou komen?
  • Waar staat je bedrijf voor en waar wil je als bedrijf naartoe?

 

Dit zijn de zaken die je bedrijf helpen om een goed geformuleerd beeld te hebben. Als het voor jou niet helemaal duidelijk is, waarom zou jouw klant het dan wel begrijpen. Het laatste wat je zou moeten willen is dat mensen gaan raden of verkeerde interpretaties hanteren waarom juist jouw bedrijf zo goed is voor hen.

Maak er geen hele boeken van, maar formuleer het als helder focuspunt. Zodat het heel praktisch kan worden gebuikt om bij elke marketing uiting te checken of deze ook past.

Research

Het is heel belangrijk om je markt en je klant goed te kennen. Als jij je klanten beter begrijpt dan je concurrent kun je dat gebruiken in je marketing. Doe daarom regelmatig onderzoek naar je klanten, en breng in kaart wat hun wensen en behoeften zijn. Breng goed in kaart wanneer ze op zoek gaan naar een oplossing waar jouw product of dienst een oplossing is. Welke problemen ervaren ze, welke drempels en/of vragen hebben ze? Welke dingen vinden ze belangrijk? Content strategie is het aas, maar klantonderzoek is de vijver waar je in vist. 

Positionering

Positionering daagt je uit om specifiek te worden over je doelgroep en hun onvervulde behoeftes. Wat is uniek aan jouw bedrijf? Wat maakt jou nou jou? Wat onderscheidt jou van de concurrentie? Kies een onderscheidende positie, bouw daarop voort en als je deze zaken consistent blijft doen kom je ‘in het hoofd’ van de klant op de juiste plek.

Branding

Branding is de perceptie van jouw positionering in de markt. Inclusief al je content en beeldspraak. Het moet consistent zijn bij elk contact met je klant of bezoeker. Daarom moet je goed duidelijk hebben voor jezelf wat je wil uitstralen en hoe je wil dat klanten jouw bedrijf zien. Zonder duidelijke strategie zal je hier geen consistentie in krijgen waardoor het vooral los zand zal blijven. Grote merken ontstaan nooit vanzelf, dat is een proces van jarenlang strategische keuzes maken en consistentie te bewaren in je communicatie. Dat is ook de reden dat je merken als Coca-Cola al kunt herkennen aan het lettertype. 

Wij helpen je graag bij het uitwerken van een op maat gemaakte marketingstrategie voor jouw bedrijf!

Nu je weet waarom het hebben van een marketingstrategie van belang is en waar je op moet letten bij het opstellen van een marketingstrategie, rest er nog 1 vraag: hoe werk je zo’n marketingstrategie dan uit? Wij helpen bedrijven hierbij met onze strategie workshops, waarin we gezamenlijk in een interactieve sessie gaan nadenken over het merk, de doelgroep en de doelstellingen van een bedrijf. Wil je hier zelf mee aan de slag?

Kun je wat meer ondersteuning gebruiken in dit proces? Neem gerust contact met ons op via het contactformulier op onze website of bel ons via 026.202.24.00. 

Inhoudsopgave